SŁOWO NA NIEDZIELĘ:

Oto dla was nasza po-wolna tapeta na smartfona: chleb z nasionami lnu. Nasza członkini wyjęła ten piękny chleb z pieca i przysłała nam zdjęcie – dziękujemy! Ten piękny chlebek stał się inspiracją dla kolejnego materiału, który dla was przygotowaliśmy.

Wypieki, to jedna z najbardziej ulubionych grup produktów zbożowych przyrządzanych przez naszych kursantów w trakcie spotkań z cyklu “WOJ. WIEDZA O JEDZENIU”. To także ta grupa potraw, którą najsilniej obłożona jest różnymi znaczeniami symbolicznymi – od wieków. W Polsce już wkrótce rozpocznie się fala naśladowania dawnych Dożynek, tj. Święta Plonów.

Nie są to dosłownie Dożynki, jakie znamy z historii polskiej kultury rolniczej. Rzetelne Dożynki powinny włączać konkretne elementy symbolicznej kultury rolniczej, np.:

– uprawa zbóż prowadzona jest w systemie ekologicznym, biodynamicznym, permakulturowym albo naturalnym, tj. wolnym od syntetycznych środków “ochrony” roślin i syntetycznych nawozów sztucznych,

– na polach wykonuje się czynności symboliczne stanowiące dawniej sedno Dożynek, przede wszystkim “dożyna się” zboże (szczegóły w naszym e-book),

– obrzędowe chleby dożynkowe piecze się z pierwszej mąki zmielonej w tym samym roku z pierwszego wymłóconego ziarna zebranego krótko wcześniej, oczywiście po wysuszeniu,

– w obrzędowe wieńce dożynkowe wplata się tegoroczne zbiory z lokalnych ogrodów, tj. lokalne i czyste warzywa i owoce, bez aportów i produktów z hipermarketów,

– w obrzędowe wieńce dożynkowe wplata się tegoroczne, lokalne zioła z pobliskich łąk, tj. konkretne gatunki o znaczeniu symbolicznym (szczegóły j.w.),

– podczas działań dożynkowych śpiewa się tradycyjne obrzędowe pieśni o znaczeniu symbolicznym i społecznym, tj. mające na celu utrwalenie ciągłości lokalnej kultury społecznej,

– wieńce dożynkowe plecie się wyłącznie z naturalnych i lokalnych surowców, nie wiąże się ich drutami ani – co gorsza – nie łączy klejem pistoletowym.

Szczegóły nt. Rzetelnych Dożynek opisaliśmy w naszej książeczce ebook “RZETELNE DOŻYNKI – WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE I TRADYCYJNE”. Można zamówić ją drogą e-mailową (zniżka 20% dla członków naszych Conviviów).

Dożynki na wsiach najczęściej obejmują mszę polową. Kler mógłby doskonale sprawować pieczę nad rzetelnością obrzędów w zakresie części wieńcowo – piekarniczej (konkurs wieńców i chlebów), bo Dożynki są obecnie w Polsce obrzędem kościelno – urzędowo – społecznym. Kościół katolicki kontynuuje bowiem tradycję przedchrześcijańską. Niestety, tak się nie dzieje i Kościół nie ingeruje w rzetelność części obrzędowej, pozornie tylko niereligijnej. Według badaczy, etnografów, antropologów kultury, kulturoznawców, wynika to z faktu, że Kościół uznaje te obrzędy za “lekko pogańskie” – te, które zawierają praktyki symboliczne na polach, łąkach, w ogrodach i kuchni, a następnie są przenoszone na publiczne konkursy i festyny dożynkowe w postaci wieńców i chlebów dożynkowych. To błąd, że Kościół nie wspiera rzetelności tych działań, gdyż masowa, konwencjonalna, najtańsza pseudożywność, z której wykonane są “obrzędowe” wieńce i chleby, a także spłycenie, a nawet zatracenie symboliki Dożynek, szkodzi społeczności parafii, a tym samym Kościołowi. Wsparcie w tej kwestii ze strony kleru wzmocniłoby parafię.

Edukacja jedzeniowa winna więc trafić na ambony i nie jest to nasz czczy postulat: Carlo Petrini, lider i współzałożyciel ruchu SlowFood.com od dawna współpracuje z obecnym papieżem Franciszkiem we zakresie przygotowywania dokumentów watykańskich (i nie tylko) dotyczących wątków ekologii, środowiska i zdrowia w ramach treści ewangelicznych.

Miłej niedzieli!